tirsdag den 3. november 2015

Pensionist på eventyr

I et tidligere indlæg nævnte jeg noget om, at jeg endte 18 meter under havets overflade sammen med en haj. Jeg lovede også at uddybe, så det vil jeg gøre nu:

Lige nu er jeg på Palau Tioman, en ø som ligger 3 timers sejlads fra Malaysia's øskkyst. Og her er så fantastisk! Dan og jeg bor i en lille hytte ned til vandet med en ”lille” jungle i baghaven, som skriger på udforskning. Vi spiser morgenmad med tæerne i vandkanten, snorkler rundt i korallerne om formiddagen og jeg ligger i min egen hængekøje og læser hver eftermiddag i skyggen af et træ på stranden. Om aftenen spiser vi på en lyskæde-oplyst restaurant og når det går vildt for sig drikker vi en øl på den lokale bar. Kort sagt nyder vi den glade pensionisttilværelse. Faktisk så meget, at de planlagt fire dage hurtigt er blevet til fire uger.

Men efter en uge blev jeg nødt til at minde mig selv om, at der står 1993, og ikke 1933 på mit sygesikringsbevis. Derfor meldte jeg mig på et Open Water dykkerkursus.
Og aldrig i mit liv har penge været brugt så godt! Wauw! Ikke nok med at Palau Tioman er kendt for deres koraller, dykkerudstyret lader dig komme helt tæt på de smukkeste fisk, snegle, pilrokker, hajer, skildpader osv. Jeg var, og er, helt solgt, og et Open Water kursus blev hurtigt til et Advanced Course.

Mine gutter og jeg
Jeg har på nuværende tidspunkt set de smukkeste, mest farverige fisk og koraller, skræmt livet af en ti armet blæksprutte, set en håndfuld hajer, samt en masse sovende fisk på mit natdive, været 30 meter under vandets overflade, og følt hvordan det føles at blive ”NOK'ed out” -den tilstand som minder om en god beruselse, du kommer i, som trykket stiger, og nitrogenen breder sig i din krop. Jeg har dykket på to skibsvrag, har set utallige pilrokker og en vandmand som var større end mig selv.

Jeg kan slet ikke få nok. Jeg vil dykke i det græske ø-hav, og se krigskibene fra erobringen af Troj, hænge i intetheden i Mariana Graven, se skibsgrave fra vietnam-krigen, dykke på Galapagos, åh Gud, jeg kunne blive ved! Det er som om en helt ny verden af muligheder har åbnet sig for mig.

Ahh, jeg føler mig helt ung igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar