onsdag den 22. juli 2015

Chinese Firewall -the struggle is real

Jeg har i løbet af mine rejser, mødt mange turister (jeg kalder dem turister fordi de kun har været i landet i kort tid) som skælder og smælder over fx trafikken og fattigdommen i Indien,og Kongens indflydelse og sex turismen i Thailand, uden egentligt at forstå hvad det hele går ud på. Ikke at jeg forstår det til fulde, eller nogensinde kommer til det. Min pointe er bare, at det virker direkte uintelligent på mig, når folk udtaler sig om et lands kultur, historie, struktur og ideologier, inden de kan sige ”hej” og ”tak” på minimum et af landets sprog.
Derfor har jeg lovet mig selv at prøve noget nyt. Den første uge jeg er i Kina, vil jeg prøve på at forholde mig objektivt til verden omkring mig.
Jeg vil gøre mit bedste for at smide forudindtagede danske Patricha på 21 år ud af vinduet, og observere, suge til mig, og lære, frem for at stampe i jorden, og danne meninger om hvad jeg ser.

Løfter som er svære at holde.

Dette havde jeg dog problemer med at overholde, allerede fra jeg vågnede op på mit hostel i Beijing: Jeg åbnede min computer, fik logget på internettet, og begyndte at bande med stigende volumen og intensitet for hver side jeg forgæves forsøger at besøge: Facebook er blokeret. Dropbox er blokeret. Google er blokeret. Youtube er blokeret. Gmail er blokeret. Jeg kunne blive ved. I følge min rejseguide fra 2007, er 10 procent af alle websteder blokeret i "Main land China", og det virker ikke som om at the chinese firewall er blevet mere liberal siden da..

-Damn you, verdensforagtende, misinformerende regering, og din fuldstændigt forvirrede og misforståede kommunisme! Damn you, Chinese Firewall.
Mon de lader mig poste dette?


Eddit: jeg er åbenbart mere naiv end jeg troede. Blogspot domænet er også blokeret af den kinesiske regering, hvorfor alle fremtidige blogindlæg om Kina vil blive udgivet når jeg er ude af den kommunistiske regerings hærgen.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar